Медіагрупи Ахметова, Коломойського, Пінчука і Фірташа тиснуть на ТБ-операторів і конкурентів, щоб збільшити свої доходи і зберегти політичний вплив

На початку квітня стався конфлікт між Lanet, кабельним провайдером інтернету і телебачення, та чотирма найбільшими в країні медіагрупами.

Це вже не перший конфлікт незалежного провайдера з медіагрупами. Але цей закінчився відмовою медіагруп від ретрансляції провайдером їх контенту.

Суть конфлікту проста. Lanet застосував маркетинговий хід – запустив акцію, знизивши ціни для нових абонентів на послуги доступу до Інтернет та ТБ-пакету із 150 каналів до 33 грн на місяць з лютого по кінець травня 2021 року.

Медіагрупи висунули вимогу припинити цю акцію. Lanet відмовився. Медіагрупи розірвали з ним договори на ретрансляцію своїх каналів.

Цей конфлікт став ілюстрацією ринкової влади чотирьох олігархічних медіагруп:

– StarLightMedia (SLM) Віктора Пінчука. Група включає 6 каналів: ICTV, Новий канал, М1, М2, СТБ, ОЦЕ ТБ.

– 1+1 Media (Плюси) Ігоря Коломойського. Включає 6 каналів: 1+1, 2+2, ТЕТ, ПлюсПлюс, Уніан, Бігуді.

– Медіа Група Україна (“Україна”) Ріната Ахметова. Включає 4 загальнонаціональних канали: ТРК Україна, Україна 24, НЛО ТV, Індиго TV. А також спортивні: Футбол 1, Футбол 2, Футбол 3. Регіональні: Донбас, 34 канал (Дніпро), Сігма (Маріуполь)

– Inter Media Group Дмитра Фірташа і Сергія Льовочкіна. Група має пакет з 8 каналів: Інтер, К1, НТН, Enter-фільм, Zoom, К2, Піксель, Мега.

Телеканали груп активно використовують ефірний час для просування наративів, вигідних власникам: розслідування проти нелояльних політиків і чиновників, надання ефіру власним контрольованим політикам. Сюжети про необхідність протекціоністських дій: введення мит, заборона імпорту, податкові зміни тощо.

Задля просування потрібних олігархам меседжей кожна медіагрупа тримає політичне шоу на основному зі своїх каналів: “Свобода слова із Савіком Шустером” на ТРК Україна Ахметова, “Право на владу” на Плюсах Коломойського, “Свобода слова” на ICTV Пінчука, “Мир чи війна” на Інтері Фірташа.

Яким чином заробляють медіагрупи?

Власники медіагруп вимагають від своїх менеджерів скорочувати збитковість:

– по-перше, класичне телебачення поступово втрачає аудиторію, яка переходить на перегляд відео в онлайн-платформах.

– по-друге, західні партнери України в обмін на євроінтеграцію вимагають більшої прозорості великого медіабізнесу. Тотальна збитковість медіагруп показує, що вони не є окремим бізнесом, а лише інструмент політичного тиску.

Є три основних джерела доходів медіагруп:

– доходи від прямої реклами,

– продакшн, коли телеканали виробляють контент на замовлення,

– платне телебачення.

Але основний спосіб заробітку – реклама.

Телереклама має свою специфіку. З одного боку, вона дорога. З іншого, її ефективність залежить від рейтинговості каналу.

В Україні телереклама зазвичай продається через сейлз-хаузи (Sales House, Торговий дім). Раніше кожна медіагрупа мала у своїй структурі власний сейлз-хауз.

Три з чотирьох медіагруп – SLM, Україна і Інтер – на початку 2019 року створили формально незалежні сейлз-хаузи, які були об’єднані в єдиний рекламний Альянс. Він займається продажем реклами з урахуванням інтересів всіх трьох медіагруп.

Цікаво, що інформацію про це опублікував портал Телекритика, який входить в медіагрупу Коломойського, яка залишилась поза Альянсом.

По суті, утворилась картельна змова, завдяки якій медіагрупи максимізували свою частку на ринку телереклами. Наприклад, якщо замовник розміщує телерекламу через інший сейлз-хауз, Альянс лишає його знижки у 30%.

Таким чином, при аудиторії у 70%, два сейлз-хаузи – Альянс і Плюси – акумулювали обсяги телереклами із часткою 90%. Альянсу відійшли 75% рекламних коштів, Плюсам – ще 15%.

На цьому фоні медіагрупи, вже всі вчотирьох, почали монополізацію ринку платного телебачення.

На сьогодні ТБ-оператори оцінюють річний ринок pay TV в Україні в обсязі 1,2 – 1,5 млрд грн. Більшу частину цих грошей, зрозуміло, забирають чотири найбільші медіагрупи.

Повноваження втрутитись в цей ринок має Антимонопольний комітет України (АМКУ). Lanet спільно з об’єднанням юристів “Ліга Антитрасту” на чолі з Агією Загребельською подали заяви до АМКУ щодо дій медіагруп, які порушують конкуренцію. Задля збільшення суспільної ваги, до однієї з заяв може доєднатись будь-який абонент Lanet.

#stoppolitcor

Читайте також
Спонсор бойовиків і скандальний забудовник Вадим Столар хоче підім'яти під себе Київ
Глава Офісу президента Андрій Єрмак хоче повернути скандальному забудовнику, нардепу від ОТЗЖ, якого підозрюють у фінансуванні тероризму, Вадиму Столар статус…
Детальніше
Збитків на понад мільйон: В Ужгороді експосадовцю оголосили підозру
Працівники поліції повідомляють, що довели причетність колишнього посадовця до правопорушення, пов’язаного з продажем земельних ділянок в Ужгороді. Фігуранту вже повідомили…
Детальніше
“П’яне ДТП” з нардепом Трухіним: ДБР не знає, хто був за кермом
Слідство у справі про ДТП за участю нардепа від "Слуги народу" Олександра Трухіна ще не отримало інформацію, яка б допомогла…
Детальніше
“Велике будівництво” топ-чиновника ОПУ: хто зводить величезний маєток під Києвом
Площа ділянки налічує майже 30 соток “Велике будівництво” у розпалі не лише по країні, а й у маєтку заступника голови…
Детальніше
Додати коментар

Наші партнери